Μαθητικος Διαγωνισμος για εργα/εργασιες μαθητων για θεματα ΑΠΕ και ΕΞΕ για τη σχολικη χρονια 2015 - 2016
Thu Oct 22, 2015
Στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος για την ενέργεια στα σχολεία Δημοτικής, Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης της Κύπρου, η Υπηρεσία Ενέργειας του ΥΕΕΒΤ διεξάγει για τη σχολική χρονιά 2015 - 2016 Μαθητικό Διαγωνισμό Έργων/Εργασιών και Ζωγραφικής σε θέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΕΞΕ). Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί από τις 26 Οκτωβρίου 2015 μέχρι τις 28 Απριλίου 2016. Δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν όλα τα δημόσια και εγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία δημοτικής, μέσης γενικής και τεχνικής εκπαίδευσης. Ο διαγωνισμός αφορά (α) ερευνητικές εργασίες μαθητών ή/και πειραματικές/εργαστηριακές εφαρμογές που να σχετίζονται άμεσα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή την εξοικονόμηση ενέργειας για τους μαθητές μέσης και τεχνικής εκπαίδευσης και (β) διαγωνισμό ζωγραφικής για τους μαθητές δημοτικής εκπαίδευσης. Τα έργα των μαθητών θα πρέπει να αφορούν έξυπνους και λειτουργικούς τρόπους ή τεχνολογίες αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που διαθέτει η Κύπρος, έξυπνους και λειτουργικούς τρόπους ή τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και τρόπους ή τεχνολογίες βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.
Οι συμμετοχές Γυμνασίων και Λυκείων/Τεχνικών Σχολών θα αξιολογούνται από κοινού. Τα τρία καλύτερα έργα των σχολείων Μέσης Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης θα επιβραβευτούν στο τέλος της σχολικής χρονιάς κατά τη διάρκεια επίσημης τελετής και θα απονεμηθούν συνολικά 3 βραβεία, με τη μορφή χρηματικών επάθλων, ως εξής:
· Πρώτο βραβείο 400 ευρώ
· Δεύτερο βραβείο 300 ευρώ
· Τρίτο βραβείο 150 ευρώ
Τα κριτήρια αξιολόγησης των συμμετοχών είναι τα εξής:
· Δομή και παρουσίαση (5%)
Οι εργασίες των μαθητών θα υποβάλλονται με τη μορφή μελέτης. Αυτές ο μελέτες θα πρέπει να έχουν την κατάλληλη δομή, συνοχή, συνέχεια και κατάλληλη παρουσίαση του θέματος έτσι ώστε να είναι κατανοητοί οι στόχοι της μελέτης και οι εργασίες που έχουν γίνει από τους μαθητές και τα συμπεράσματα που έχουν εξαχθεί.
· Αρτιότητα και περιεχόμενο (5%)
Η μελέτη θα αξιολογείται ανάλογα με την αρτιότητα του περιεχομένου της, το βαθμό εμβάθυνσης/εξέτασης όλων των πτυχών του θέματος, τις εργασίες που έχουν γίνει με σκοπό την επίτευξη των στόχων της μελέτης, τον τρόπο ανάλυσης των εργασιών που έχουν γίνει και το τρόπο ανάλυσης των αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων, τη γενικότερη ορθότητα και σαφήνεια του περιεχομένου ετσι ώστε να δίδεται μια σωστή, τεκμηριωμένη και ολοκληρωμένη περιγραφή του έργου.
· Πρωτοτυπία (30%)
Σημαντικό κριτήριο θα αποτελεί η πρωτοτυπία των εργασιών. Στόχος είναι να αποφευχθεί η επανάληψη εργασιών που έχουν γίνει στο παρελθόν, έτσι ώστε να προωθηθούν και να υλοποιηθούν νέες, έξυπνες και λειτουργικές ιδέες των μαθητών σε θέματα ΑΠΕ ή ΕΞΕ.
· Σπουδαιότητα/χρησιμότητα των αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων (και λειτουργικότητα σε περίπτωση πειραματικών εφαρμογών) (25%)
Στα αποτελέσματα και συμπεράσματα των μελετών και τη σπουδαιότητα τους θα αποδίδεται μεγάλη σημασία . Τα αποτελέσματα αυτά θα πρέπει με τρόπο σαφή και τεκμηριωμένο να αποδίδουν τη χρησιμότητα και την σημασία του έργου στην εφαρμογή των ΑΠΕ ή της ΕΞΕ. Σε περίπτωση πειραματικών εφαρμογών, πέραν των συμπερασμάτων και αποτελεσμάτων θα αξιολογείται και η λειτουργικότητα του έργου.
· Προβολή των αποτελεσμάτων στη ευρύτερη μαθητική κοινότητα του σχολείου, βαθμός διασύνδεσης με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και αριθμός μαθητών που έχουν εμπλακεί με την εργασία (5%)
Με το κριτήριο αυτό δίδεται έμφαση στην ενασχόληση και ενημέρωση όσο το δυνατό περισσότερων μαθητών του σχολείου. Σκοπός είναι να υπάρξει ευαισθητοποίηση μεγάλου μέρους της μαθητικής κοινότητας του σχολείου με τις ΑΠΕ ή την ΕΞΕ, στα πλαίσια υλοποίησης της εργασίας και της συμμετοχής του σχολείου στο διαγωνισμό.
· Προβολή έργου και των αποτελεσμάτων του στην τοπική κοινότητα και τρόποι ευρύτερης προβολής (10%)
Σημασία δίδεται επίσης στους τρόπους με τους οποίους θα προβλήθεί το έργο των μαθητών και τα αποτελέσματά του στην τοπική κοινωνία, περιλαμβανομένων και των τρόπων εμπλοκής της τοπικής κοινωνίας στην υλοποίηση του έργου. Επίσης θα αξιολογούνται οι τρόποι με τους οποίους οι μαθητές επέλεξαν να δώσουν μεγαλύτερη προβολή του έργου στην ευρύτερη κοινωνία. Στόχος είναι μέσω της προβολής του έργου να γίνει ευαισθητοποίηση όσο το δυνατό περισσότερων πολιτών για τις ΑΠΕ ή την ΕΞΕ.
· Προτάσεις και προοπτικές μεγαλύτερης αξιοποίησης του έργου και των αποτελεσμάτων του από την κοινωνία (20%)
Αποδίδεται μεγάλη σημασία στις προτάσεις που θα υποβάλουν οι μαθητές για τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε το έργο τους να τύχει μεγαλύτερης αξιοποίησης, εφόσον πιστεύουν ότι υπάρχει τέτοια προοπτική. Αξιολόγηση των προτάσεων και εξέταση της θετικής συμβολής που θα μπορούσε να έχει το έργο για την κοινωνία, στη περίπτωση που θα μπορούσε να τύχει μεγαλύτερης και ευρύτερης αξιοποίησης, σύμφωνα με τις εισηγήσεις των μαθητών.
Όσον αφορά τη δημοτική εκπαίδευση, δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν όλα τα δημόσια και εγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία δημοτικής εκπαίδευσης. Ο διαγωνισμός αφορά ζωγραφική με τη χρήση οποιονδήποτε υλικών, σε χαρτί μεγέθους Α3, για θέματα που να σχετίζονται άμεσα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή την εξοικονόμηση ενέργειας. Τα σχέδια των μαθητών θα πρέπει να αφορούν την χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, έξυπνους τρόπους μετάδοσης των μηνυμάτων για την εξοικονόμηση ενέργειας και για την προστασία του περιβάλλοντος. Τα τρία καλύτερα σχέδια των σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης θα επιβραβευτούν στο τέλος της σχολικής χρονιάς κατά τη διάρκεια επίσημης τελετής και θα απονεμηθούν 3 βραβεία, με τη μορφή χρηματικών επάθλων, ως εξής:
· Πρώτο βραβείο 200 ευρώ
· Δεύτερο βραβείο 150 ευρώ
· Τρίτο βραβείο 100 ευρώ
Επιπρόσθετα, το σχέδιο που θα κερδίσει το 1ο βραβείο εκτυπωθεί και θα διανεμηθεί ως αφίσα μεγέθους Α3 στα δημοτικά σχολεία της Κύπρου (δημόσια και εγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία).
Στα υπόλοιπα έργα που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό θα δοθεί ειδικός έπαινος συμμετοχής.
Τα κριτήρια αξιολόγησης των συμμετοχών είναι τα εξής:
· Θεματολογία – Σαφήνεια στην έκφραση των ιδεών (30 %)
Τα σχέδια των μαθητών θα πρέπει να συνοδεύονται από περιγραφικό κείμενο 1-2 σελίδων. Θα πρέπει να γίνεται παρουσίαση του θέματος με σαφήνεια έτσι ώστε να είναι ευδιάκριτοι και κατανοητοί οι στόχοι του σχεδίου. Το θέμα θα πρέπει να είναι εντός του τίτλου του διαγωνισμού και να μπορεί εύκολα κάποιος να αντιληφθεί τη θεματολογία χωρίς να έχει δει τον τίτλο.
· Πρωτοτυπία της Ιδέας - Φαντασία (30%)
Σημαντικό κριτήριο θα αποτελέσει η πρωτοτυπία και η αυθεντικότητα των σχεδίων έτσι ώστε να προωθηθούν νέες και έξυπνες ιδέες των μαθητών σε θέματα ΑΠΕ ή ΕΞΕ.
· Βαθμός δυσκολίας – Ποιότητα του έργου από καλλιτεχνική σκοπιά (25%)
Με αυτό το κριτήριο δίδεται έμφαση στο αισθητικό αποτέλεσμα από καλλιτεχνική σκοπιά, στην πρωτοτυπία όσον αφορά την επιλογή υλικών αλλά και στην δυνατότητα ποιοτικής τελικής αναπαραγωγής.
· Προβολή σχεδίου στην τοπική κοινότητα (15%)
Σημασία δίδεται επίσης στους τρόπους με τους οποίους προβλήθηκε ή θα προβληθεί το σχέδιο στην κοινωνία. Θα αξιολογούνται επίσης οι τρόποι με τους οποίους οι μαθητές θα δώσουν μεγαλύτερη προβολή του έργου στην ευρύτερη κοινωνία. Στόχος μέσω της προβολής του σχεδίου να γίνει ευαισθητοποίηση όσο το δυνατό περισσότερων πολιτών για τις ΑΠΕ ή την ΕΞΕ.
Κάθε σχολείο θα μπορεί να συμμετέχει στο διαγωνισμό με μία μόνο εργασία την οποία το σχολείο θα προεπιλέξει πριν την υποβάλει στην Υπηρεσία Ενέργειας για αξιολόγηση. Σε περιπτώσεις συμμετοχών που περιλαμβάνουν κατασκευές/πειραματικές εφαρμογές, θα πραγματοποιείται επί τόπου επιθεώρηση της κατασκευής από την επιτροπή αξιολόγησης, με σκοπό την καλύτερη και πιο αντικειμενική βαθμολόγηση της συμμετοχής.
Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στα σχολεία θα γίνει μέσω εγκυκλίου επιστολής που θα αποστείλει το ΥΕΕΒΤ προς το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων σε κάθε σχολείο που συμμετείχε στο διαγωνισμό θα γίνει κοινοποίηση της συνολικής και της αναλυτικής βαθμολογίας που πέτυχε το σχολείο. Η απονομή των βραβείων θα γίνει σε επίσημη τελετή, περί τα τέλη Μαΐου αρχές Ιουνίου, σε αίθουσα τελετών ενός εκ των σχολείων που θα βραβευθούν. Κατά τη διάρκεια της τελετής βράβευσης, πέραν των βραβείων, θα δίδεται έπαινος σε όλα τα σχολεία, καθώς επίσης και στους καθηγητές και στους μαθητές που συμμετείχαν.
Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα του ΥΕΕΒΤ (www.mcit.gov.cy).
ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ 2015 - 2016
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε
στα τηλέφωνα 22409392, 22409344, 22409386 και στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις kpiripitsi@mcit.gov.cy και alizides@mcit.gov.cy.